Det er jul og tid til julefrokoster :)

Det er jul og tid til julefrokoster 🙂
Rate this post

De berømte røde kopper

Når julen nærmer sig, så er det tid til fester og julefrokoster. Og der bliver altid drukke en masse alkohol og øl. Ofte festes der med de berømte røde kopper. Men hvad er egentlig historien bag “red cups”?

Hvis du har deltaget til en drukfest inden for de sidste 35 år eller sådan, er oddsene for at du har drukket af i en rød kop i top. Deres ubiquity i det virkelige liv er kun overgået af film og tv, hvor disse kopper garanteres at komme til udtryk på enhver hus part scene. Så hvorfor var vi alle enige om rødt? Eller var den beslutning allerede truffet for os?

Lad os først vide, hvem der eventuelt ville have truffet den beslutning: Den førende producent af festkopper er Solo (USA). Solo Cup Company blev oprettet i 1936 af tidligere Dixie Co medarbejder Leo Hulseman, og begyndte at markedsføre de små papirkegler til vandkøler i 1940’erne. I 50’erne bragte de voksbeklædte kopper designet til soda til verden. Så i 60’erne kom den tragtformede Cosy Cup skabelse til kaffe. Og i 1970’erne (det nøjagtige år er ukendt) blev den røde kop først markedsført som en festilig drikkebeholder.

60 procent af Solo Party Cup-salget er fra den røde sort, og rød har været Solos bedst sælgende farve siden begyndelsen. Der er mange teorier om hvorfor. Kim Healy, VP for forbrugsvirksomhed for Solo, kunne kun bekræfte, at de var det første selskab, der introducerede en festkage, før de sagde: “Jeg har været her 12 år, og jeg har testet dette igen og igen. Forbrugerne foretrækker rødt, og det er ikke engang tæt. Jeg synes for en ting det er en neutral farve, der appellerer til både mænd og kvinder. Det er blevet en standard.”

Via en nylig e-mail-undersøgelse teoretiserede en Solo-medarbejder også, at røds kønsneutralitet var en nøglefaktor. Nogle mener, at røds betegnelse som en farve med intensitet og energi kan spille en rolle, hvilket kan forklare, hvorfor Solo vendte sine originale, næsten marronrøde kopper til en lysere rød som tiden gik.

Tre forskellige hjemmesider, der sælger “Red Cups” til temafester, giver alle samme samme årsag: gennemsigtighed. “Spørgsmålet er, hvorfor er kopperne røde?”
“Hvis du havde en klar kop, ville du kunne se, hvad der var i din kop, så ved at gøre det rødt kan du så nemt skjule det du drikker. Det er så simpelt som det!”

Hvis det bare var så simpelt alligevel. Masser af andre farver udover rødt kan skjule, hvilken væske der er i din kop eller hvor meget der er i din kop. Moderne fester kopiere simpelthen det de havde set i biografen – den amerikanske American Pie er blevet krediteret for at være den første film til at skildre røde kopper som et ikon til de amerikanske fester. Det samme ikon bevæger sig kraftigt ind på det danske marked og til de danske fester også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *